Hormon Jantan @ Testosterone


14 cara semulajadi meningkatkan keJantanan anda !

1. Dapatkan lebih Zink

Zink adalah sangat penting untuk pengeluaran TESTOSTERON (hormon jantan) semulajadi kerana Zink menghalang testosteron daripada ditukar kepada estrogen (hormon wanita) dengan membuat enzim aromatase tidak bekerja (sila lihat # 4 di bawah) serta Zink sendiri menukar estrogen kepada testosteron dan Zink membantu menghasilkan sperma yang sihat serta kiraan sperma yang lebih tinggi. Tubuh lelaki yang rendah tahap zink boleh menyebabkan paras testosteron yang rendah.

Makanan yang tinggi dalam Zink merangkumi tiram (afrodisiak semulajadi), hati, makanan laut, ayam, kacang dan benih atau anda boleh menambah dengan mengambil suplemen sekurang-kurangnya 50-100mg Zink harian.


2. Tingkatkan Testosteron 40% dengan D-Aspartate dan 50% dengan Tribulus

D-Aspartate adalah asid amino yang dihasilkan dalam kelenjar pituitari anda dan buah zakar anda dan ia meningkatkan pengeluaran testosteron. Ia juga menambah pengeluaran sperma dan Jurnal Biologi Reproduktif dan Endokrinologi melaporkan bahawa lelaki yang mengambil 3gram D-Aspartate setiap pagi meningkat testosteron mereka sebanyak 40%

Tribulus seperti yang terdapat dalam kapsul TREBEST (klik sini)  juga membantu secara semulajadi meningkatkan 50% luteinizing hormone (LH) yang mengilang hormon jantan/testosteron. Pasukan sukan Olimpik Bulgaria yang telah memenangi banyak pingat emas dalam acara angkat berat, di mana ahli sukan mereka telah membuktikan pengambilan herba Tribulus membantu membina otot badan, stamina dan kekuatan.
Menurut kajian makmal sebuah University :
Milasius K, Dadeliene R, Skernevicius J.
Vilnius Pedagogical University, Lithuania.
The influence of the Tribulus terrestris extract on the parameters of the functional preparadness and athletes' organism homeostase was investigated. It was established the positive impact of dietary supplement "Tribulus" (Optimum Nutrition, U.S.A.) using per 1 capsule 3 times a day during 20 days on athletes' physical power in various energy producing zones:

  • anaerobic alactic muscular power and anaerobic alactic glycolytic power statistically reliable increased. 
  • Tribulus terrestris extract, after 20 days of consuming it, did not have essential effect on erythrocytes, haemoglobin and thrombocytes indices. 
  • During the experimental period statistically importantly increased percentage of granulocytes and decreased percentage of leucocytes show negative impact of this food supplement on changes of leucocytes formula in athletes' blood. 
  • Creatinkinase concentration in athletes' blood statistically importantly has increased and creatinine amount has had a tendency to decline during 20 days period of consuming Tribulus terrestris extract.
  • The declining tendency of urea, cholesterol and bilirubin concentrations has appeared. 
  • The concentration of blood testosterone increased statistically reliable during 10 days of the experiment. 
KLIK SINI untuk satu lagi kertaskerja berkenaan herba Tribulus


3. Makan lemak yang lebih sihat

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa lelaki yang makan diet kaya dengan lemak yang sihat seperti lemak monotaktepu dan lemak Omega-3 mempunyai tahap testosteron tertinggi.

Agar anda secara semulajadi boleh meningkatkan paras testosteron anda dengan menambah lemak yang lebih sihat dengan memakan lebih banyak kacang dan benih, ikan berlemak seperti salmon dan tuna, avokado, buah zaitun, minyak sayuran, dan mentega kacang semulajadi.

Makan diet yang sangat rendah lemak sebenarnya boleh membawa kepada tahap testosteron yang diturunkan kerana badan anda memerlukan lemak yang sihat dalam usaha untuk menghasilkan testosteron. ...

Tetapi ini tidak bermakna anda perlu makan diet tinggi lemak - hanya pastikan sekurang-kurangnya 20% daripada jumlah kalori harian anda datang dari lemak yang sihat.

4. Kurangkan lemak badan

Semakin lebih tinggi peratusan lemak anda akan semakin tinggi tahap estrogen anda kerana lemak badan mengandungi enzim yang dipanggil Aromatase yang menukarkan orientasi hormon jantan/testosterone kepada hormon wanita/estrogen, dan sekaligus membuat paras Testosteron anda jatuh merudum ...

Senaman dan latihan membakar-lemak perlu anda amalkan untuk mengurangkan lemak badan, mengurangkan estrogen dan meningkatkan testosteron.

Anda tidak perlu melakukan diet yang mengejut untuk turunkan lemak badan kerana anda tidak mahu badan anda kebuluran akibat cara hidup yang akan menyebabkan badan anda berhenti mengilang testosteron.

Jadi, apabila anda cuba untuk kehilangan lemak dan meningkatkan testosteron pada masa yang sama, pastikan anda memberi tumpuan kepada kehilangan lemak 1-ke-3 paun seminggu terutamanya kehilangan lemak melalui latihan dan pelan diet asas.

5. Menghilangkan Estrogen (hormon wanita) yang berlebihan

Untuk menghilangkan estrogen yang berlebihan yang membuatkan anda gemuk dan lemah.

Supaya badan anda secara semulajadi boleh menghasilkan testosteron lebih anda boleh makan secara lebih mentah sayur-sayuran cruciferous seperti brokoli, kubis, dan kembang kol kerana sayuran cruciferous mengandungi kimia yang dipanggil diindolylmethane (atau DIM) yang membantu badan anda menyingkirkan lebihan estrogen.

Anda boleh menambah DIM untuk mengusir estrogen yang berlebihan dengan memakan sayuran cruciferous seperti pucuk Brussels, sayur Choi, radishes, turnips/lobak, sayur-sayuran Collard, dan Kale.

Makan lebih banyak serat untuk membersihkan badan anda secara semulajadi dan mengusir toksin yang menyebabkan anda untuk mempunyai estrogen yang berlebihan (seperti xenoestrogens dari # 6 di bawah) - Kebanyakan buah dan sayur, kacang dan bijian semua tinggi dengan serat.

Anda juga boleh menambah dengan ekstrak kulit Anggur Merah (resveratrol) untuk membantu hati anda mengusir estrogen yang berlebihan.

6. Cuba untuk mengelakkan Xenoestrogens

Xenoestrogens adalah estrogen buatan manusia yang terdapat dalam racun perosak, hormon pertumbuhan steroid dan tiruan, penyegar udara dan bekas plastik dan xenoestrogens ini akan meningkatkan tahap estrogen hormon wanita anda manakala merendahkan testosteron.

Makan lebih buah dan saayur organik yang bebas racun perosak dan jika anda membeli buah dan sayur non-organik, pastikan anda membasuhnya dengan betul untuk elak sebarang sisa xenoestrogens.

Makan daging yang diternak secara organik dan bukannya mengambil susu, lembu, ayam yang diternak menggunakan hormon pertumbuhan tiruan dan steroid.

Gunakan produk kaca untuk menyimpan makanan dan air bukan bekas plastik kerana produk plastik cenderung untuk menghasilkan xenoestrogens yang menyerap ke dalam air dan makanan anda terutama apabila dipanaskan.

Malah beberapa makanan tin mengandungi lapisan plastik yang mengandungi xenoestrogens dan jangan gunakan sebarang minyak wangi, colognes, atau penyegar udara yang mempunyai parabens disenaraikan sebagai salah satu bahan Parabens xenoestrogens.

Sila ambil perhatian: Ia akan menjadi agak sukar untuk anda dengan 100% sepenuhnya mengelakkan semua xenoestrogens tetapi jika anda ikut tip lain pada halaman ini (terutama tips # 4 & # 5) - Anda masih akan dapat meningkatkan testosteron secara semulajadi anda semasa menyingkirkan estrogen yang berlebihan tanpa perlu risau dengan begitu banyak tentang percubaan untuk mengelakkan xenoestrogens Juga ambil perhatian: Oleh kerana kebanyakan xenoestrogens berkumpul dalam lemak badan anda - pertahanan terbaik anda terhadap xenoestrogens adalah untuk kehilangan lemak badan (lihat di # 4 lagi)

7. Dapatkan sekurang-kurangnya 6-ke-8 jam tidur setiap malam

Kajian di Universiti Chicago menunjukkan bahawa lelaki yang mendapat tidur yang sedikit mempunyai paras testosteron yang lebih rendah berbanding lelaki yang mendapat 6-ke-8 jam tidur dan menurut satu kajian Universiti North Carolina, paras testosteron anda boleh merudum sebanyak 40% apabila anda tidak mendapat tidur yang cukup dan secara amnya, paras testosteron anda adalah 30% lebih tinggi pada waktu pagi berbanding di waktu malam dan ini adalah mengapa anda mungkin lebih berahi pada waktu pagi.

Kehilangan ereksi pagi atau kehilangan keinginan seksual pada waktu pagi boleh menjadi petunjuk bahawa testosteron anda menurun, jadi anda perlu untuk mendapatkan 6-ke-8 jam tidur setiap malam kerana semasa anda sedang tidurlah badan anda akan menghasilkan testosteron.

8. Kawal Stress dan Tekanan Emosi

Apabila anda rasa tertekan atau stress - badan anda mengeluarkan hormon kortisol yang menghalang pengeluaran testosteron !

Penyelidikan yang diketuai oleh endocrinologist Matthew Hardy mendapati bahawa hormon tekanan seperti kortisol menguasai enzim yang bertanggungjawab untuk memastikan bahawa sel-sel dalam testis menghasilkan testosteron.

Kortisol juga membuat lemak perut anda meningkat boroi dan anda sudah tahu dari tip #5 di atas yang semakin gemuk anda semakin tinggi estrogen dan semakin rendah testosteron.

Anda perlu berhenti bimbang tentang perkara-perkara kecil, elakkan senaman berlebihan, mengawal kemarahan anda untuk meningkatkan testosteron ...

Satu kajian baru-baru ini mendapati bahawa peminat pasukan yang kalah akan kehilangan 50% tahap testosteron, manakala peningkatan 100% lebih tinggi testosteron selepas pasukan mereka memenangi suatu perlawanan.

Mengambil makanan tambahan semula jadi seperti Ashwagandhajuga boleh membantu mengurangkan kortisol.

9. Ambil 1000-1500mg Vitamin C setiap hari

Jika anda mendapati sukar mengelakkan tekanan - adalah baik bagi anda mengambil 1000mg - 1500mg Vitamin C setiap hari kerana Vitamin C adalah mesra-Zink dan membantu mengurangkan tahap kortisol disamping membenarkan badan anda mengilang lebih banyak testosteron.

Vitamin C mengurangkan enzim armostase yang menukarkan testosteron anda ke Estrogen. Ia juga membantu kesihatan kulit dan mencerahkannya.

10. Latihan dan Senaman Jantan

Anda boleh melonjakkan penghasilan testosteronnbadan anda apabila melakukan senaman kompaun yang melatih beberapa kumpulan otot besar seperti senaman cangkung, menekan bangku , Deadlifts , Chin-up , Dips dan anda masih boleh melakukan senaman pengasingan seperti triceps extension, keriting bicep atau flyes dada untuk definisi tetapi jika cuba untuk meningkatkan testosteron anda dan membina otot lebih cepat - teruskan dengan latihan kompaun dan ...

Menurut kajian Sweden ... Untuk mendapatkan rangsangan terbesar dalam testosteron apabila anda melakukan senaman kompaun anda ... Pastikan anda menggunakan berat berat yang akan membolehkan anda untuk hanya melakukan kira-kira 3-ke-5 wakil setiap set dan anda mahu lakukan kira-kira 5 - ke-8 set setiap kompaun senaman yang anda lakukan tetapi ...

Anda juga mahu menghadkan masa senaman anda kepada orang-orang latihan kompaun untuk 1-ke-2 jam supaya hanya melakukannya hanya latihan kompaun 1-ke-2 diikuti oleh pengasingan pilihan beberapa latihan dua kali seminggu (isn & Kha. sebagai contoh) dan untuk membakar lemak ...

Elakkan senaman-lembut di mana anda berjalan atau berlari untuk jangka masa yang lama dan mula melakukan senaman-jantan seperti sprint bukit dan selang 3-ke-4 kali seminggu dan menghadkan tempoh senaman-lembut untuk hanya 2 kali seminggu dan ...

Buat tambahan pasti bahawa anda berehat lebih sukar daripada anda bekerja keluar kerana overtraining membawa kepada lebih banyak kortisol dan testosteron yang lebih rendah (lihat # 8 lagi) dan anda mungkin perlu mendapatkan 8 jam + tidur untuk membolehkan badan anda untuk pulih dan menghasilkan testosteron lebih selepas anda bersenam seperti seorang lelaki (lihat # 7 lagi) ...

11. Rangsangan seksual sebanyak mungkin

Jika anda tidak banyak mendapat rangsangan seksual (terutamanya jika anda lebih daripada 40) ... Anda boleh secara mendadak meningkatkan paras testosteron anda dengan mendapatkan rangsangan seks lebih kerap.

Jadi pada dasarnya anda perlu mula melakukan hampir apa sahaja yang anda boleh untuk mendapatkan rangsangan seks secara semula jadi. Saintis Jerman juga mendapati bahawa dengan hanya ereksi menyebabkan tahap edaran testosteron meningkat dengan ketara dan tiga kajian lain membuktikan kadar testosteron boleh melonjak selepas zakar dirangsang ...

Dalam satu kajian yang dilakukan oleh Ludwig Boltzmann Institut Ethology Bandar di Vienna ... 10 orang melihat sebuah filem lucah 15 minit dan tahap testosteron lelaki meningkat 100 peratus selepas itu.



Satu lagi kajian yang diterbitkan oleh Psychoneuroendocrinology menayangkan filem berahi kepada 9 lelaki dan paras testosteron mereka meningkat dalam tempoh 10 minit.

Dalam satu kajian yang disiarkan dalam Arkib Kelakuan Seksual ... Testosteron diukur setiap 15minit untuk 3jam terhadap 8 lelaki sebelum, semasa, dan selepas menunjukkan filem seksual yang eksplisit dan terdapat peningkatan purata sebanyak 35% testosteron.

Jadi, jika anda tidak mendapat rangsangan seks atau anda tidak terangsang untuk jangka masa yang lama sebenarnya boleh mengurangkan paras testosteron anda.

Anda boleh mengambil makanan tambahan seperti Tribulus Terestris ( KLIK SINI ) untuk membuat anda cepat terangsang supaya paras testosteron anda dapat meningkat dengan lebih mudah.

12. Pastikan anda mendapat cukup Vitamin A, B & E

Vitamin A, B dan E (bersama-sama dengan Vitamin C dan Zink) adalah semua penting dalam pengeluaran testosteron dan tidak mendapat cukup vitamin A , B dan E akan membawa kepada paras testosteron yang lebih rendah. tetapi jika anda makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, daging tanpa lemak dan kacang maka anda tidak perlu bimbang terlalu banyak tentang mengambil suplemen vitamin A, B, dan E 

13. Jangan biar buah zakar anda kepanasan

Testis anda perlu berada pada 94-hingga 96-darjah atau kira-kira 2-darjah lebih sejuk daripada suhu badan anda untuk berfungsi dan menghasilkan testosteron pada tahap terbaik

Elakkan mandi air panas terlalu lama, memakai seluar dalam ketat atau melakukan apa-apa perkara lain yang buat buah zakar anda panas (seperti menonggang basikal terlalu lama) 

Lemak berlebihan disekitar buah zakar juga membuat ia kepanasan dan kurang subur.

14. Jangan minum sebarang Alkohol dan elak memakan limau gedang

Alkohol menghalang fungsi hati memecah lemak estrogen dan menurunkan paras testosteron tubuh anda dan akan membuat keterampilan anda lebih kepada ciri-ciri kewanitaan dan lembut.

Alkohol akan menurunkan tahap Zink dalam badan anda. Seperti alkohol, memakan Grapefruits atau limau gedang juga boleh membuat ia sukar bagi hati anda untuk memecah lemak estrogen.

Kami ucapkan selamat mengamalkan 14 tips di atas dan agar anda akan lebih Jantan dan Macho selepas ini !